Nieuwsbrieven

Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief?  klik hier.

Solar Team Eindhoven wint de Solar Challenge voor de tweede keer!

Met ondersteuning van DARE!!

Voor de tweede keer wint het Solar Team Eindhoven van de TU Eindhoven de Cruiserklasse van de World Solar Challenge in Australië. Anders dan de Challenger klasse wordt er in de Cruiser klasse niet alleen naar snelheid maar ook naar een aantal andere belangrijke aspecten gekeken. Zo wordt er met meer dan één persoon gereden en spelen energieverbruik, veiligheid en comfort een belangrijke, en ook deze editie weer een doorslaggevende, rol.

DARE!! ondersteunt het Solar Team Eindhoven
DARE!! uit Woerden ondersteunt het Solar Team uit Eindhoven in woord en daad. Evenals vorig jaar zijn er adviezen gegeven op het gebied van EMC en productveiligheid en zijn de EMC-testen uitgevoerd. Dit laatste is van groot belang voor de E-markering van het voertuig door de RDW. Ook dit jaar zijn juist die extra aspecten weer van doorslaggevend belang geweest. De Stella Lux kwam namelijk achter het team van Japan als tweede over de finish. De beoordeling door de jury, met een score van 97,7% tegen 93,2%, gaf echter de doorslag, waardoor Stella Lux toch met de eer ging strijken.

Prolongatie
Net als in 2013 wint het team dus de Cruiser klasse. Dit jaar was de uitdaging zo mogelijk nog groter. Er mocht namelijk op de totale afstand van 3.000 km maar een keer worden "bijgetankt". Daarnaast zaten de totale rit minimaal twee personen in het voertuig. Ook telde de snelheid meer mee dan tijdens vorige editie. De hoge gemiddelde snelheid van 76 km/u, die het team wist te bereiken, was dan ook erg belangrijk.

Veiligheid
Elektriciteit en elektrisch rijden heeft de toekomst, zo wordt gezegd. Met elektrisch rijden komen naast zonnepanelen ook accu's en bedrading, waarover tijdens het rijden aanzienlijk stromen loopt, om de hoek kijken. Dit feit brengt zijn eigen veiligheidsproblemen met zich mee. Is het bij een conventionele auto voornamelijk het brand en explosiegevaar van de brandstof waarop gelet moet worden, bij een elektrisch voertuig zijn dit zaken als kortsluiting en het explosiegevaar van de accu die de aandacht vragen. Rob Wouters van DARE!! heeft ook dit team begeleid. Zijn ervaring met elektrische voertuigen is van grote waarde gebleken.

Persoonlijke reactie Rob Wouters, veiligheidsdeskundige DARE!!:
"Ook in 2015 had ik het genoegen het Solar Team Eindhoven te kunnen ondersteunen op het gebied van elektrische veiligheid. Als eerste zijn de basisprincipes aan de orde gekomen. Inzicht in deze basisprincipes zorgt ervoor dat je minder vaak de normen erop hoeft na te slaan omdat je veel beter kunt voorspellen wat wel en wat niet mag.
Ook bleek het beter over productveiligheid te spreken dan over elektrische veiligheid. Dit omdat er in de elektrische veiligheidsnormen vaak ook eisen gesteld worden aan functionele veiligheid.

Het was goed te zien dat het Solar Team 2015 minder uitleg nodig had dan het Solar Team 2013 doordat de opgedane ervaring van het 2013 team duidelijk was doorgestroomd naar het 2015 team!

Daarna heeft het Solar Team mij ingewijd in de techniek die in de Stella van 2015 (Stella Lux) is gebruikt, daarbij is extra aandacht gegeven aan de nieuwe zaken. Een opvallend verschil is de montagemethode van de tractiebatterij. Deze is nu helemaal in een kunststof constructie opgenomen terwijl in 2013 voor een metalen constructie gekozen was. Hier bleek goed over nagedacht te zijn en het team had de benodigde controleberekeningen gemaakt.

De elektrische isolatie van de circuits met een hoge spanning en energie vereist natuurlijk ook speciale aandacht. Door deze circuits met een relatief hoge spanning "zwevend" uit te voeren, kan gemakkelijker worden voldaan aan de eis dat de Stella Lux niet onveilig mag worden in het geval dat een enkele isolatiefout optreedt.

In Europa is besloten dat elektrische auto's aan UNECE regulation R100 moeten voldoen. Van deze norm kan gezegd worden dat deze nog niet zo zwaar/streng is. Bij de UNECE is echter een tweede versie in ontwikkeling: de R100-2. Deze norm zal aanmerkelijk zwaarder/strenger worden, met name met betrekking tot de tractiebatterij. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de R100-2 van kracht gaat worden."

Nu ook STORM
Na de successen met het Solar Team Eindhoven heeft DARE!! besloten ook het team van STORM actief te gaan ondersteunen met adviezen en metingen. Het team van STORM heeft zich ten doel gesteld in 2016 in 80 dagen de wereld rond te toeren op een elektrische toermotorfiets.

Dit keer niet met zonnepanelen, waar laat je die op een motor, maar wel volledig elektrisch. De uitdaging is dan, waar laat je de accu's en hoe laadt je snel bij. STORM heeft op deze vragen een passend antwoord gevonden. Maar ook hier spelen EMC en productveiligheid een grote (en wellicht grotere) rol. Een motor is per definitie kwetsbaarder dan een auto. We zijn er echter van overtuigd dat we ook met dit team hoge ogen zullen gooien!


Terug naar nieuwsbrief Nr. 35 - Nieuwsbrief Herfst 2015

Naar het overzicht van eerdere nieuwsbrieven