Nieuwsbrieven

Gebeurtenissen bij Kiwa Dare worden gecommuniceerd via een nieuwsbrief. Deze wordt gemaild naar geïnteresseerde en gedeeld via onze kanalen. Inschrijven op onze nieuwsbrief?  klik hier.

De gevolgen van de nieuwe Automotive richtlijn

Nieuw kan hij eigenlijk al niet meer genoemd worden, de Automotive richtlijn van 2004. Al is de overgangstermijn nog lang niet verstreken, op dit moment worden nieuwe aanvragen volgens de oude 95/54/EG al niet meer afgehandeld.

De gevolgen van de nieuwe Automotive richtlijn

Gevolgen nieuwe richtlijn nog lang niet altijd duidelijk.

Nieuw kan hij eigenlijk al niet meer genoemd worden, de Automotive richtlijn van 2004. Al is de overgangstermijn nog lang niet verstreken, op dit moment worden nieuwe aanvragen volgens de oude 95/54/EG niet meer afgehandeld.

Conformity of Production

Anders dan bij de CE-markering kent de e/E-markering een streng regime van Conformity of Production (COP) testen. Op basis van de geproduceerde aantallen dient op geregelde tijden te worden vastgesteld of de nieuw geproduceerde units nog steeds aan de eisen van de Automotive richtlijn voldoen. Tot 1 januari 2009 betreft dit nog de eisen ven de 95/54/EG

Oude certificaten

Anders wordt het na 1 januari 2009. Bij dan uitgevoerde COP testen, is de nieuwe 2004/104/EG van toepassing. Hierbij zijn oude certificaten niet meer geldig. Dit kan tot grote problemen leiden omdat de levering van producten kan stagneren.

Begin op tijd

Het is daarom van groot belang de producten tijdig aan de nieuwe eisen te laten voldoen. Voor die tijd dienen alle testen opnieuw te worden uitgevoerd en de e/E-markering moet opnieuw worden aangevraagd ten einde een nieuw certificaat te verkrijgen.

Nieuwe eisen

De bestaande eisen zijn eigenlijk niet gewijzigd. Wel is de emissielimiet met 2 dB verlaagd maar dit is om de afwijkende oude eis recht te zetten. Hierbij diende men 2 dB onder de limiet te blijven. Nu is dit direct in de limiet verdisconteerd en hiermee komt een eind aan veel verwarring. Belangrijker zijn de aanvullende testen op het gebied van Radiated Immunity en ISO/IEC pulstesten.

Radiated Immunity

De frequentieband voor gestraalde immuniteit (radiated immunity) is uitgebreid met de band van 1 GHz tot 2 GHz. Dit betreft een aanpassing op de praktijk waarbij veel apparatuur uitzend op frequenties boven de 1 GHz. Hierbij moet gedacht worden aan GSM en UMTS.

ISO/IEC pulsed emissie

ISO/IEC 7637-2 pulsed emissie meet de in- en uitschakelverschijnselen van met name inductieve belastingen. Door D.A.R.E!! Consultancy werden deze testen altijd al aanbevolen en in de meeste gevallen is dit ook al uitgevoerd.

ISO/IEC pulsed immunity

ISO/IEC 7637-2 puls 1 tot en met 4 pulsed immunity werd eveneens altijd al door ons aanbevolen. Nu zijn deze testen echter ook in de Automotive richtlijn opgenomen. Deze pulsen simuleren diverse transienten die op het boordnet kunnen voorkomen.

Plan van Aanpak

De beste manier om uw product aan de nieuwe richtlijn te laten voldoen, hangt natuurlijk van uw eigen situatie af. Allereerst is het van belang kennis te nemen van de nieuwe richtlijn. Hiertoe heeft D.A.R.E!! Development een opleiding ontwikkeld. Daarnaast is eventueel een stuk individueel advies noodzakelijk met het doel het product zo goed mogelijk op de nieuwe eisen aan te passen. Hierna volgt dan de feitelijk meting waarna er een rapport opgesteld kan worden waarmee het nieuwe certificaat kan worden aangevraagd. DARE!! heeft hiertoe een compleet actiepakket opgesteld.

Klik hier voor meer informatie over het aantrekkelijke Automotive actiepakket van DARE!!

Groei

DARE!!, opgericht in 1992, viert dit jaar haar derde lustrum en is de afgelopen jaren sterk gegroeid en heeft zich een vaste plaats, op de Nederlandse markt voor testen, adviseren, onderzoeken en kalibreren, verworven.


Terug naar nieuwsbrief Nr. 6 - Nieuwsbrief Lente 2007

Naar het overzicht van eerdere nieuwsbrieven